در پاسخ به یادداشت دکتر سعید معدنی درباره نقد و پاسخگویی به نقدهای طرح شده درباره ح.ا.تنهایی و دانشجویانش
درودبر دانشجویان، همکاران و همیاران من که مخاطب همکار محترم و پيشين من، جناب آقای دکتر #سعید_معدنی، در یادداشت اخير ايشان بودهاید.
من همیشه خودم و تمام دانشجویان یا همراهان خودم را از پاسخ به (#باصطلاح_نقد) برحذر داشتهام. و هنوز هم براساس #قواعد_نقد در کتاب #جامعهشناسی_نظری بر همين باور هستم.
بنابراین هم برای نشان دادن احترام به #اخلاق_نقد، و هم بههمین دليل احترام #پيروان_پارادایم_شیکاگویی، که شماها هستید، به #اخلاق_نقد که در یادداشت جناب آقای دکتر معدنی ديده شد، اين بار نوشتن پاسخ به یادداشت ايشان را کاری درست و الزامی میدانم. بدليل چندنکته مهم:
۱- گفتم الزامی، زيرا پاسخ به زبان #اخلاق_نقد اخلاقا الزامی است. من هیچکدام از همراهان خودم را ملزم نکردهام، گفتم الزامی است زيرا شما را با زبان و ادبیاتی محترمانه مخاطب قرار دادهاند. شایسته نیست ادب ايشان نامودبانه بیپاسخ بماند.
۲- گفتم پيروان پارادایم، نه پيروان یا #باصطلاح_مرید_تنهایی، زيرا شما هیچکدام مرید و پیرو من نیستید، شما هرکدام از کارهایی که من معرفی نمودم بخشی را بیشتر بولد کردهاید و بخشی را کمتر، و هميشه راه خودتان را در پارادایم رفته و مرا هم در جلسات درونی نقد کردهاید، رویهای که کاملآ درست و مورد تایید منست. تأیید از اين نظر که شما نباید کپی من باشید، و خوشبختانه نیستید، بلکه باید شاخهای از درخت پارادایمی باشید که من در ايران کاشتم، ادامه شاخهی پارادایم شیکاگویی ایرانی، که من ايجاد کردم، یا ادامه شیکاگوی اول یا دوم.
۳- بههمین دلیل است که شما مرید من نیستید و نبودهاید، بلکه پيروان صمیمی پارادایم شیکاگویی بوده و هستید، نه پيرو یا #باصطلاح_مرید تنهائی، و همين درست است، تنها وقتی پیرو من هستید، و نه مرید، که مانند من درستی تمامی دستگاه نظری بلومر را درست بدانید، همانند بلومر که تمامی دستگاه نظری استادش مید را درست میدانست، و البتههرکدام کوشیدیم راه استادمان را توسعهداده و بر آن بیفزاییم، من يک بلومرین هستم، همانطور که بلومر هم یک میدی بود، و به آن افتخار کردهایم. هرکداممان در درخت دستگاه نظری استادمان شاخهای تنومند شديم، که ناقدان #باصطلاح_نقد ، محترمانه اگر بگويم، دقایق آنرا درست درنیافتند و با زبانی نامرتبط با #اخلاق_نقد خود را آزرده خاطر کردند.
۴- بنابراین شما تا وقتی تمامی دستگاه نظری مرا نپذیرفته اید، درواقع، تنها #پيروان_پارادایم_شیکاگویی هستید، نه پيروان تنهائی، و اگر بهدقت معنای درست #مرید_مراد که فقط در ادبيات #دستگاه_عرفان_عملی قابل اطلاق است را درست بفهميم، نه شما مرید بودهاید، مطلقاوابدا، و نه من درخور و سزاوار یا شایسته مراد بودن، مطلقاوابداواصلا.
۵- بنابراین برخلاف تصور پيروان #باصطلاح_نقد، شما نه مرید من، که احتمالا و بهنسبت، پيروان پارادایمی من هستید، زيرا در دایره روششناختی شیکاگویی، بهدلیل نفی قياس و تأکید بر استقرای ابداکتی، نمیتوانید مرید کسی یا چیزی باشید، جز تجربه ابداکتی، بلکه تنها پیروانی هستید، که در قلمرو پارادایمی ضمن دنبال کردن راه خودتان، از پيروان و اندیشمندان همين پارادایم نیز بهشمار میآیید.
۶- پیرامون موضوع نکوداشت من در هفته پیش تنها بهیک نکته اشاره میکنم.
من در عرایض کوتاهم در مراسم، تأکید کردم که برگزاری اين مراسم را بهاین دلیل پذیرفتم که آنرا مراسمی نمادی برای نکوداشت پارادایم تفسیری و پیروان آن میدانم، و نه نکوداشت تنهائی، من نمایندهای بودم از طرف بلومر و پارادایم شیکاگویی.
اين نکوداشت با پیشنهادواجرای خانه اندیشمندان و همکاری انجمن جامعهشناسی ایران انجام شد. زمان پیشنهاد جناب آقای دکتر زعیم، دبیر محترم گروه علوم اجتماعی خانه اندیشمندان چندین نام مانند جناب آقای دکتر ازکیا ذکر شد، با تأکید عرض کردم: جناب آقای دکتر ازکیا پیشکسوت هستند، نخست مراسم ایشان برگزار شود، اما به هردلیل نامساعدی، قرعه اولين نکوداشت بهنام من افتاد. بدینوسیله از هردو نهاد سپاسگزارم.
ارادت
ح.ا.تنهایی
#ح_ا_تنهایی #اخلاق_نقد #باصطلاح_نقد #مرید_مراد #پيروان_پارادایم_شیکاگویی #دستگاه_عرفان_عملی #سعید_معدنی #جامعهشناسی_تفسیری #باصطلاح_مرید #جامعهشناسی_نظری #باصطلاح_مرید_تنهائی #تنهائی #ازکیا #نکوداشت
درودبر دانشجویان، همکاران و همیاران من که مخاطب همکار محترم و پيشين من، جناب آقای دکتر #سعید_معدنی، در یادداشت اخير ايشان بودهاید.
من همیشه خودم و تمام دانشجویان یا همراهان خودم را از پاسخ به (#باصطلاح_نقد) برحذر داشتهام. و هنوز هم براساس #قواعد_نقد در کتاب #جامعهشناسی_نظری بر همين باور هستم.
بنابراین هم برای نشان دادن احترام به #اخلاق_نقد، و هم بههمین دليل احترام #پيروان_پارادایم_شیکاگویی، که شماها هستید، به #اخلاق_نقد که در یادداشت جناب آقای دکتر معدنی ديده شد، اين بار نوشتن پاسخ به یادداشت ايشان را کاری درست و الزامی میدانم. بدليل چندنکته مهم:
۱- گفتم الزامی، زيرا پاسخ به زبان #اخلاق_نقد اخلاقا الزامی است. من هیچکدام از همراهان خودم را ملزم نکردهام، گفتم الزامی است زيرا شما را با زبان و ادبیاتی محترمانه مخاطب قرار دادهاند. شایسته نیست ادب ايشان نامودبانه بیپاسخ بماند.
۲- گفتم پيروان پارادایم، نه پيروان یا #باصطلاح_مرید_تنهایی، زيرا شما هیچکدام مرید و پیرو من نیستید، شما هرکدام از کارهایی که من معرفی نمودم بخشی را بیشتر بولد کردهاید و بخشی را کمتر، و هميشه راه خودتان را در پارادایم رفته و مرا هم در جلسات درونی نقد کردهاید، رویهای که کاملآ درست و مورد تایید منست. تأیید از اين نظر که شما نباید کپی من باشید، و خوشبختانه نیستید، بلکه باید شاخهای از درخت پارادایمی باشید که من در ايران کاشتم، ادامه شاخهی پارادایم شیکاگویی ایرانی، که من ايجاد کردم، یا ادامه شیکاگوی اول یا دوم.
۳- بههمین دلیل است که شما مرید من نیستید و نبودهاید، بلکه پيروان صمیمی پارادایم شیکاگویی بوده و هستید، نه پيرو یا #باصطلاح_مرید تنهائی، و همين درست است، تنها وقتی پیرو من هستید، و نه مرید، که مانند من درستی تمامی دستگاه نظری بلومر را درست بدانید، همانند بلومر که تمامی دستگاه نظری استادش مید را درست میدانست، و البتههرکدام کوشیدیم راه استادمان را توسعهداده و بر آن بیفزاییم، من يک بلومرین هستم، همانطور که بلومر هم یک میدی بود، و به آن افتخار کردهایم. هرکداممان در درخت دستگاه نظری استادمان شاخهای تنومند شديم، که ناقدان #باصطلاح_نقد ، محترمانه اگر بگويم، دقایق آنرا درست درنیافتند و با زبانی نامرتبط با #اخلاق_نقد خود را آزرده خاطر کردند.
۴- بنابراین شما تا وقتی تمامی دستگاه نظری مرا نپذیرفته اید، درواقع، تنها #پيروان_پارادایم_شیکاگویی هستید، نه پيروان تنهائی، و اگر بهدقت معنای درست #مرید_مراد که فقط در ادبيات #دستگاه_عرفان_عملی قابل اطلاق است را درست بفهميم، نه شما مرید بودهاید، مطلقاوابدا، و نه من درخور و سزاوار یا شایسته مراد بودن، مطلقاوابداواصلا.
۵- بنابراین برخلاف تصور پيروان #باصطلاح_نقد، شما نه مرید من، که احتمالا و بهنسبت، پيروان پارادایمی من هستید، زيرا در دایره روششناختی شیکاگویی، بهدلیل نفی قياس و تأکید بر استقرای ابداکتی، نمیتوانید مرید کسی یا چیزی باشید، جز تجربه ابداکتی، بلکه تنها پیروانی هستید، که در قلمرو پارادایمی ضمن دنبال کردن راه خودتان، از پيروان و اندیشمندان همين پارادایم نیز بهشمار میآیید.
۶- پیرامون موضوع نکوداشت من در هفته پیش تنها بهیک نکته اشاره میکنم.
من در عرایض کوتاهم در مراسم، تأکید کردم که برگزاری اين مراسم را بهاین دلیل پذیرفتم که آنرا مراسمی نمادی برای نکوداشت پارادایم تفسیری و پیروان آن میدانم، و نه نکوداشت تنهائی، من نمایندهای بودم از طرف بلومر و پارادایم شیکاگویی.
اين نکوداشت با پیشنهادواجرای خانه اندیشمندان و همکاری انجمن جامعهشناسی ایران انجام شد. زمان پیشنهاد جناب آقای دکتر زعیم، دبیر محترم گروه علوم اجتماعی خانه اندیشمندان چندین نام مانند جناب آقای دکتر ازکیا ذکر شد، با تأکید عرض کردم: جناب آقای دکتر ازکیا پیشکسوت هستند، نخست مراسم ایشان برگزار شود، اما به هردلیل نامساعدی، قرعه اولين نکوداشت بهنام من افتاد. بدینوسیله از هردو نهاد سپاسگزارم.
ارادت
ح.ا.تنهایی
#ح_ا_تنهایی #اخلاق_نقد #باصطلاح_نقد #مرید_مراد #پيروان_پارادایم_شیکاگویی #دستگاه_عرفان_عملی #سعید_معدنی #جامعهشناسی_تفسیری #باصطلاح_مرید #جامعهشناسی_نظری #باصطلاح_مرید_تنهائی #تنهائی #ازکیا #نکوداشت