يادداشت ها و نظرات
گزارش کوتاهی از سفر آموزشی به‌ دانشگاه فرهنگیان و سفر پژوهشی به‌ جزیرهٔ لافت، بندرعباس، اسفندماه ۱۴۰۱

مایلم یادداشت کوتاهی از خاطرات اين سفر آموزشی و پژوهشی بنویسم. 

نخست پيرامون دوره‌ی آموزشی. دانشجویان حاضر در جلسات دوره‌ی نظریه‌های جامعه‌شناسی دانشگاه فرهنگیان بندرعباس را بسیار باهوش و نسبت‌ به‌ مسائل جامعه‌ی کنونی آگاه و روشن‌بین دیدم، پرسش‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آنان اغلب‌ مرا مشعوف میکرد، مرا گاه به چالش می‌کشیدند، گاه پاسخ پرسش‌های سخت مرا هوشیارانه درست پاسخ می‌دادند، در جلسات‌ و بعد از جلسات‌ پرسش و پاسخهای خوبی داشتیم، و در مجموع از صحبت برای آنان لذت بردم، چون‌ خوب و به سرعت‌ دريافت می‌کردند. آن‌ها دبيران آینده‌ی علوم‌ اجتماعی در ایران خواهند بود و اين فرصت مغتنمی برای من‌ بود تا از تجربیاتم برای آموزش آن‌ها استفاده کنم، و تا جایی که‌ ناظر بودم، از اغلب‌ آنان به‌ عنوان‌ دانشجویان به‌ روز علوم‌ اجتماعی بسيار راضی شدم. امید که باز فرصت ديدار با دبيران آینده‌ی علوم‌ اجتماعی را در هر شهری پيدا کنم. نيز بايد بگويم آن‌ها را در ساعات‌ فراغت دوستان خوبی یافتم، خاطراتشان برایم فراموش‌ ناشدنی است.

 

دوم پيرامون گذر کوتاه پژوهشی. فرصت نیمروزی يافتيم تا همراه دوستان بزرگوار جناب آقای دکتر عامری متخصص در ساختار شهری، جناب آقای دکتر پورطرق متخصص در کشاورزی، مدير گروه علوم‌ اجتماعی دانشگاه فرهنگیان بندرعباس سرکار خانم پورطرق، مدير گروه جامعه‌شناسی تفسیری انجمن جامعه‌شناسی ایران سرکار خانم مدنی، و دو تن از مشاوران شهرداری لافت جناب آقای آتشین ماه وجناب آقای مهرپویان، به‌ جزیرهٔ لافت سفر کنيم و ضمن مشاهده‌ شهر و مصاحبه‌ با افراد بلد محلی و امام جمعه اهل سنت‌ و رئیس شورای شهر لافت جناب آقای پوازی وچندتن ازاعضای محترم شورای شهر لافت، دریافتی مقدماتی برای پژوهشی در آینده کسب‌ کنیم. جزیرهٔ لافت با دو بخش قدیمی و تاریخی و بخش جدید شهری، و اغلب‌ درهم تنیده، نيازمند انگيزه برای برگردانیدن مهاجرین از لافت است‌ تا بتواند خودکفایی اقتصادی نسبی بدست آورد. پيرامون حل مسائل شهری لافت، پیشنهادهایی بر اساس جامعه‌شناسی تفسیری و جامعه‌شناسی درمانی به‌ شورای شهر لافت ارائه شد.

لازم به یادآوری است که ناهار را میهمان جناب آقای پوازی در منزل‌شان بودیم، و بدینوسیله از لطف و میهمان‌نوازی ايشان سپاسگزاری می‌کنم.

گزارش تفصیلی اين سفر توسط مدیر محترم گروه تخصصی و علمی جامعه‌شناسی تفسیری بعدأ ارائه خواهد شد.

ح.ا.تنهایی

hatanhai@

تاريخ: 1402/2/7
نویسنده: مدیریت سایت
تعداد نظر: 0
مشاهده نظرات

نظرات کاربران

افزودن ديدگاه

ارتباط مستقيم با دکتر تنهایی

همراه: 09126974435

پست الکترونیک: hatanhai121@gmail.com

صفحه نخست | زندگینامه | یادداشت ها و نظرات | فعالیتهای علمی | ارتباط با مخاطبان | گالری تصاویر

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دکتر حسین ابوالحسن تنهایی است.