يادداشت ها و نظرات
ح.ا.تنهایی، دستگاه نظری استراوس، نشر بزنگاه

دستگاه نظری آنسلم استراوس نوشته­ ح.ا.تنهایی در نشر بزنگاه منتشر شد

آنسلم استراوس جامعه­ شناس شیکاگویی، و به تعبیری، یکی از نظریه ­پردازان دبستان شیکاگوی دوم، با تبار نظری پارادایم پرگمتیستی و دستگاه نظری همکنش­گرایی نمادی، خالق دستگاه روش ناسی نظریه­ی زمینه­ای با همراهی بارنی گلیسر است. استراوس با تأکید بر رویکرد کنش­ پژوهی روش نظریه­ زمینه ­ای را با زمینه­ های روش­ شناختی پرگمتیستی، فرودبه زمینی، و ابداکشنی یا کنش پژوهی پیش برد و در این کار با همراهی جولیت کربین در تکمیل اسلوب­ها و فنون نظریه­ زمینه ای، رویکردی مستقل از گلیسر را به انجام رسانیدند، رویکردی مستقل که برآمد و نمایانگر تقابل تبار شیکاگویی استراوس و تبار کلمبیایی گلیسر بود. روش نظریه­ زمینه­ ای رویکردی کیفی در پژوهش است که مهم­ترین هدف آن تولید نظریه است. در تأکید بر اهمیت و کارایی روش کیفی، استراوس ضمن نقد آشکار کارکردگرایی، پوزیتیویسم، روش­های پیمایشی، علّی­ گرایانه، ناتاریخی، و الزامات مصنوعی در رویکردهای کمّی و تحلیل­های ریاضی و آماری، تأکید می­کند که روش کیفی هیچ نیازی به ترکیب یا تلفیق با روش­های کمی ندارد.

استراوس مانند دیگر همکنش­گرایان نمادی هم ­عصر خود، بیشترین آموزه­ های خود را از نخستین چهره ­های دبستان شیکاگو، افرادی چون دیویی، مید، و بلومر فراگرفت. استراوس با استراتژی میان ساخت در مطالعات میان ­دامنه دو گونه از نظریه­ های بنیادی و صوری را با رویکرد روش نظریه­ زمینه ای پدید آورد و فرایند زندگی کنشگران را در جهان­ های اجتماعی مختلف در زندگی روزمره، سیستمی، و تاریخی مطالعه نمود. در همین کوشش استراوس در زمینه­ های جامعه ­شناسی پزشکی، شهری، اشتغال، هویت، سازمان نظم گفتگوهای جدالی، و گذرگاه پایگاهی به ­تولید نظریه پرداخته است.

ح.ا.تنهایی، نویسنده­ این کتاب شاگرد مستقیم استاد برجسته و خالق اصطلاح همکنش­گرایی نمادی، هربرت بلومر در آمریکا بود، و مجوز مکتوب برای تدریس در سطوح عالی نظریه­ های جامعه شناسی را از وی دریافت نمود. بلومر در یادداشتی او را «شاگردی محترم و دوستی چون گنج» می خواند.

کتاب «دستگاه نظری آنسلم استراوس» هفتمین جلد از کتاب­ های دستگاه نظری است که توسط ح.ا.تنهایی نوشته شده است و در این جلد به شرح و تحلیل تخیل جامعه­ شناختی استراوس در چهار جستار هستی­ شناسی، روش­ شناسی، ایستایی ­شناسی، و پویایی­ شناسی دستگاه نظری استراوس پرداخته است. این کتاب برای پژوهشگران نظریه­ های همکنش­گرایان جدید و پویندگان و کاربران روش نظریه­ زمینه  ای GTM می­تواند بسیار مفید باشد، به­ویژه آن­که، تا کنون هیچ کتابی در ایران پیرامون شرح کامل دستگاه نظری استراوس به زیور طبع و نشر آراسته نشده است.

مدیر نشر بزنگاه

دکتر مریم نوتاش

دفتر فروش نشر بزنگاه: 09124498128

تاريخ: 1401/10/8
نویسنده: مدیریت سایت
تعداد نظر: 0
مشاهده نظرات

نظرات کاربران

bita
1401/10/9
عرض تبریک بابت تولد این اثر ارزشمند
bita
1401/10/9
عرض تبریک بابت تولد این اثر ارزشمند
bita
1401/10/9
عرض تبریک بابت تولد این اثر ارزشمند
افزودن ديدگاه

ارتباط مستقيم با دکتر تنهایی

همراه: 09126974435

پست الکترونیک: hatanhai121@gmail.com

صفحه نخست | زندگینامه | یادداشت ها و نظرات | فعالیتهای علمی | ارتباط با مخاطبان | گالری تصاویر

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دکتر حسین ابوالحسن تنهایی است.