يادداشت ها و نظرات
کتاب دستگاه نظری آنسلم استراوس توسط نشر بزنگاه منتشر شد

«دستگاه نظری آنسلم استراوس» هفتمین جلد از کتاب­‌های دستگاه نظری است که توسط ح.ا.تنهایی نوشته شده است و در این جلد به شرح و تحلیل تخیل جامعه‌شناختی استراوس در چهار جستار هستی‌­شناسی، روش‌شناسی، ایستایی­‌شناسی و پویایی­‌شناسی دستگاه نظری استراوس پرداخته است.
مدیر انتشار بزنگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ضمن اعلام این خبر افزود: کتاب «دستگاه نظری آسنلم استراوس» تازه‌ترین اثر از انتشارات بزنگاه در حوزه جامعه شناسی نوشته ح.ا.تنهایی است. آنسلم استراوس جامعه­‌شناس شیکاگویی، به تعبیری یکی از نظریه­‌پردازان مکتب شیکاگو دوم، با تبار نظری پارادایم پرگماتیستی و دستگاه نظری همکنش ­گرایی نمادی، خالق دستگاه روش‌­شناسی نظریه­ زمینه‌­ای با همراهی بارنی گلیسر است. استراوس با تأکید بر رویکرد کنش­‌پژوهی روش نظریه­ زمینه‌­ای را با زمینه‌­های روش­‌شناختی پرگماتیستی، فرود به زمینی و ابداکشنی یا کنش پژوهی پیش برد و در این کار با همراهی جولیت کربین در تکمیل اسلوب­‌ها و فنون نظریه­ زمینه‌­ای، رویکردی مستقل از گلیسر را به انجام رساندند. رویکردی مستقل که برآمد و نمایانگر تقابل تبار شیکاگویی استراوس و تبار کلمبیایی گلیسر بود.

مریم نوتاش در خصوص ساختار این نظریه و تأثیرش در بنیان‌های پژوهش‌های اجتماعی افزود: روش نظریه­ زمینه‌­ای رویکردی کیفی در پژوهش است که مهم­ترین هدف آن تولید نظریه است. در تأکید بر اهمیت و کارایی روش کیفی، استراوس ضمن نقد آشکار کارکردگرایی، پوزیتیویسم، روش­‌های پیمایشی، علّی­‌گرایانه، ناتاریخی و الزامات مصنوعی در رویکردهای کمّی و تحلیل‌­های ریاضی و آماری، تأکید می‌­کند که روش کیفی هیچ نیازی به ترکیب یا تلفیق با روش­‌های کمی ندارد.

استراوس مانند دیگر همکنش­‌گرایان نمادی هم‌­عصر خود، بیشترین آموزه‌­های خود را از نخستین چهره‌­های مکتب شیکاگو، افرادی چون دیویی، مید و بلومر فراگرفت. استراوس با استراتژی میان­‌ساخت در مطالعات میان­‌دامنه دو گونه از نظریه­‌های بنیادی و صوری را با رویکرد روش نظریه­ زمینه‌­ای پدید آورد و فرآیند زندگی کنشگران را در جهان‌­های اجتماعی مختلف در زندگی روزمره، سیستمی، و تاریخی مطالعه کرد. در همین کوشش استراوس در زمینه‌­های جامعه‌­شناسی پزشکی، شهری، اشتغال، هویت، سازمان نظم گفتگوهای جدالی، و گذرگاه پایگاهی به­ تولید نظریه نیز پرداخته است.

وی در توضیح ساختگاه کتاب افزود: «دستگاه نظری آنسلم استراوس» هفتمین جلد از کتاب­‌های دستگاه نظری است که توسط ح.ا.تنهایی نوشته شده است و در این جلد به شرح و تحلیل تخیل جامعه‌شناختی استراوس در چهار جستار هستی‌­شناسی، روش‌شناسی، ایستایی­‌شناسی و پویایی­‌شناسی دستگاه نظری استراوس پرداخته است. این کتاب برای پژوهشگران نظریه‌­های همکنش­‌گرایان جدید و پویندگان و کاربران روش نظریه­ زمینه‌­ای GTM می­‌تواند بسیار مفید باشد، به ­ویژه آن­که، تا کنون هیچ کتابی در ایران پیرامون شرح کامل دستگاه نظری استراوس انتشار نیافته است.

تنهایی همچنین بنیان‌گذار و شارح جامعه‌شناسی تفسیری پرگماتیستی، جامعه‌شناسی درمانی و جامعه‌شناسی نظری پرگماتیستی در ایران است. دکتر تنهایی، شاگرد مستقیم استاد سرشناس و خالق اصطلاح همکنش­گرایی نمادی، هربرت بلومر در آمریکا بود و مجوز مکتوب برای تدریس در سطوح عالی نظریه­‌های جامعه­ شناسی را از وی دریافت کرده است.

این کتاب با شمارگان ۵۰۰ نسخه، 260 صفحه و به بهای 130هزار تومان منتشر شده است

تلفن دفتر فروش: 09124498128

تاريخ: 1401/9/30
نویسنده: مدیریت سایت
تعداد نظر: 0
مشاهده نظرات

نظرات کاربران

افزودن ديدگاه

ارتباط مستقيم با دکتر تنهایی

همراه: 09126974435

پست الکترونیک: hatanhai121@gmail.com

صفحه نخست | زندگینامه | یادداشت ها و نظرات | فعالیتهای علمی | ارتباط با مخاطبان | گالری تصاویر

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دکتر حسین ابوالحسن تنهایی است.