يادداشت ها و نظرات
مقایسه‌ی جنبش مطالبه‌گری جلیقه زردها و جنبش کارگران هفت تپه‌

سلسله جستارهایی در گفتمان مطالبه‌گری 
منطق پویایی گفتمان مطالبه‌گری صنفی 
یادداشت شماره‌ی ۶

سوم آذرماه نود و هفت
مقایسه‌ی جنبش مطالبه‌گری جلیقه زردها و جنبش کارگران هفت تپه‌
جنبش مطالبه‌گری جليقه زردها یا Yellow Vest در فرانسه دو هفته‌ای است که در خیابان‌ها و چهارراه‌های شهرها، به‌ویژه در پاریس آغاز شده و هم‌اکنون هشت ساعت است که درحال شتاب و شدت است. جمعیت شرکت کننده در این جنبش از ٣٠٠ تا ٣٠٠٠٠٠ نفر تخمین زده شده‌است. جمعیت تظاهر کنندگان امروز در فرانسه بالغ بر ٨١٠٠٠ و در پاریس ٨٠٠٠ نفر تخمین زده شده است. مرکز فعالیت این جنبش امروز بنابر دعوت وزیر کشور فرانسه قراربود در کنار برج ایفل انجام شود. ولی به‌دلیل تاثیر شبکه‌های اجتماعی و رهاشدگی جنبش‌ از قواعد سندیکایی، و زیر تاثیر برخی گرایش‌ های حزبی مخالف دولت، تظاهرات به‌جای کنار برج ایفل به خیابان شانزه لیزه برده شد، سپس زود تغییر ماهیت داد و نزدیک به هشت ساعت است که به خشونت کشیده شده است. با پرتاب گلوله‌های گاز اشک‌آور از طرف پلیس پاریس، و به آتش کشیدن برخی اقلام توسط تظاهر کنندگان، تظاهرات خشونت‌بار امروز تا کنون دو کشته و بیش از ۶٠٠ زخمی و ١٨ نفر بازداشت شده برجای گذاشته است. 
جنبش صنفی جلیقه زردها با پشتوانه‌ی جنبش سبز فرانسه یا Green movement که بر استفاده از منابع غیر فسیلی و حفاظت از منابع طبیعی و طبیعت کیهانی تاکید می‌کنند، از مطالبات معیشتی و به‌ویژه نامتناسب بودن هزینه و بودجه‌ی طبقات متوسط و فقیر، گرانی و افزایش مالیات برای استفاده از منابع فسیلی آغاز شد.  اما طی مدت زمانی کوتاه در همین هفته‌های اخیر، افزون بر مطالبات اجتماعی برای تغییر استراتژی استفاده از منابع غیر فسیلی یا برقی، که توسط دولت مکرون درحال اجرا است، بدلیل افزایش مالیات اخیر دولت بر منابع فسیلی، گرانی اقلام و تورم اقتصادی ناشی از آن بر شهروندان طبقات اقتصادی متوسط به پائین تبدیل به مطالبه‌گری صنفی شده و جمع شهروندان را به این تفسیر جمعی رسانیده که تبعيض غیرقابل قبولی میان زندگی رئیس جمهور فرانسه و دیگر مسؤلین و انبوه مردم پدیدآمده است. با رودر رویی با سیاست کلان سیستم حکومتی و استفاده از منطق هگلی و نفی تناقضی از سوی پلیس فرانسه و برخی مطالبه‌گران، بنابراین، مطالبه‌گری صنفی جلیقه زردها بویژه از امروز به مطالبه‌گری سیاسی از نوع قطبی آن تحول یافت و علیرغم موافقت اولیه‌ی اکثریت مردم با طرح مکرون رئیس جمهور فرانسه برای استفاده از منابع برقی به‌جای فسیلی، امروز پس از دو هفته تظاهرات صنفی آرام و تضادی، به گونه‌ی تظاهرات خشونت‌بار سیاسی تناقضی، یا به‌زبان بلومر، به شورش کشیده شد. 
مطالبه‌گری جنبش جلیقه زردها، خلاف انتظار از جامعه‌ی سیاسی فرانسه، و بنابر چند دلیل، بسیار زود از منطق مطالبه‌گری صنفی که مبتنی برمنطق گفتگو و چانه‌زنی بود خارج شد و به خشونت کشیده شد، تحولی که مطالبه‌گران غیر فعال امروز در شانزه لیزه با آن مخالف هستند، مخالفت با تظاهرات خشونت‌باری که با منطق تضادی در جوامع صنعتی سازگار نیست. 
تازه‌ترین درخواست مطالبه‌گران استعفای مکرون رئیس جمهور فرانسه است که محبوبیت وی هم‌اکنون به ٢۵ درصد کاهش یافته است. 
دربرابر، مطالبه‌گری کارگران هفت تپه و معلمان ایران، بنابر درک واقع گرایانه از شرایط سیاسی ایران، توانست نزدیک به یکماه با تحمل شدائدی متعدد، مطالبه‌گری صنفیِ خوبی را مدیریت کند، و به برخی نتایج مثبت نیز برسد. این نکته‌ی تطبیقی، یادآور نظریه‌ی دیالکتیک جبرانی است که در شکل فعال و تکمیلی آن، نشان‌دهنده‌ی بلوغ کارآیی مردم در برخی جوامع کمتر توسعه‌یافته و پرمشقت است. 
بنابراین، و بنابر کاربرد چارچوب نظری بلومر، کارگران هفت تپه تاکنون توانسته‌اند سه گام مهم نخستینی در جنبش‌های اجتماعی را پشت سربگذرانند. ١- انگیزش اجتماعی یا Agitation، ٢- روح گروهی یا Esprit de corps و ٣- دلگرمی جمعی یا Morale. درست به‌همین دلیل هم بود که این جنبش‌ توانست حمایت دانشجویان سه دانشگاه در تهران و اهواز، مردم کوی و برزن شوش و اهواز، نزدیک به بیش از ٢٠ وکیل، کارگران فولاد اهواز، برخی معترضان به بدپرداختی بانک‌ها، برخی از مطالبه‌گران معلمان ایران و سرانجام برخی مسؤلین را نیز، به‌دست‌ بیاورد و  بالاخره دست‌کم شاهد نخستین پرداخت معوقات خودشان شوند. 

1397/9/3
ح.ا.تنهایی 

بارگزاری پیشین در کانال های تلگرامی زیر:
tanhaeidiscourses@ 
hatanhai@ 
 

تاريخ: 1397/9/10
نویسنده: مدیریت سایت
تعداد نظر: 0
مشاهده نظرات

نظرات کاربران

افزودن ديدگاه

ارتباط مستقيم با دکتر تنهایی

همراه: 09126974435

پست الکترونیک: hatanhai121@gmail.com

صفحه نخست | زندگینامه | یادداشت ها و نظرات | فعالیتهای علمی | ارتباط با مخاطبان | گالری تصاویر

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دکتر حسین ابوالحسن تنهایی است.